-
Al vanaf de eerste jaren werd er toneel gespeeld, muziek gemaakt, etc. Toen de school nog in de barakken zat, waren de uitvoeringen in Marcanti aan de Jan van Galenstraat of in het Spinoza Lyceum. In het nieuwe gebouw was een aula met toneel, dus werd voortaan in huis gespeeld.
Wat we hebben kunnen vinden aan foto’s, programma’s en recensies hebben we hieronder gepubliceerd.
1959
In dit jaar gaven de leerlingen voor het eerst een openbare uitvoering in het Van Nispenhuis aan de Stadhouderskade. Het programma van het zgn. rectorsfeest bestond uit koorzang, een etude van de balletgroep, pantomime De inbrekers van Ben Heuer, een sketch van Han van Koert Natte zomer en een toneelstuk van Olaf de Landell De schat. Het geel stond onder leiding van de heren Herben, Hermans, Hoving en Plasman.
1960
Op het rectorsfeest speelden de leerlingen twee avonden in het Van Nispenhuis. Op het programma stonden optredens van de secties Nachtegalen en Bromvliegen van het Pius X Koor, De prins die naar zee wilde (een spel in twee bedrijven) en De Siciliaan of de verliefde schilder van Molière. Dirigent was Hermans (muziek), Herben (gymnastiek) gaf leiding aan het ballet en Hoving (nederlands) was verantwoordelijk voor de regie. Op de foto staat de toneel- en balletgroep.
![]() |
![]() |
Dat jaar werd ook voor het eerst een leerlingenavond georganiseerd, waarbij het hele programma door de leerlingen zelf gemaakt en gespeeld werd. Van deze eerste avond hebben we nog geen programma kunnen vinden.
1961
Op het rectorsfeest speelden de leerlingen dit keer één stuk onder regie van Hoving (nederlands), nl. Er verdwijnt een gast (Mystery at Greenfingers).
De tweede leerlingenavond (3 mei 1961) bestond geheel uit eigen werk. Er werd gemusiceerd, er werden gedichten voorgedragen en twee toneelstukken gespeeld.
1962
Op het rectorsfeest speelden de leerlingen Theatre d’Amour Van Jan Naaykens onder regie van Ben Nicolaas (klassieke talen).

De leerlingenavond op 24 mei 1962 bestond uit bijna alleen maar eigen werk. De commissie die verantwoordelijk was voor de avond, excuseerde zich voor het feit dat de muziek bij het ballet (choreografie van Martha de Rijk), niet door een leerling gecomponeerd was.

1964
Dit jaar werd op het rectorsfeest een ware krachttoer geleverd met een uitvoering van Macbeth. Het geheel stond onder leiding van Jan Hoving (nederlands) en Gerard van Lent (engels), met assistentie van Gerda Verberne (biologie), H. van der Goen, Ger Herben (gymnastiek), Toon Plasman (tekenen) en Ruud Verhagen (gymnastiek).
1968
Dit jaar werd in Marcanti gespeeld, drie avonden achtereen. De leerlingen speelden drie eenakters: Hallo, is daar iemand van William Saroyan, Nu volgt het esbattement van Hanneken Lekkertand van Jan van den Berge en Pitten van Herman Heyermans. De stukken stonden onder regie van respectievelijk Nico Wegbrans (nederlands), John de Nijs (nederlands) en opnieuw Wegbrans.
1970
De leerlingen speelden onder regie van John de Nijs en Neeltje Seebregts (nederlands) De appels van Eva van Allan Berthal.
1971
De school verhuisde naar de nieuwbouw in de Jacob Geelstraat en dat was een feestweek waard. Die werd gehouden in december 1971. In die week werd de cabaretvoorstelling “JAN-JACOB” Zolang-ie staat zingen we …..! opgevoerd. Dat kwam er niet zo maar, er ging een stevige wervingsactie aan vooraf, getuige dit nummer van Je moest er natuurlijk wel een kaartje voor hebben, of als medewerkende, een passe-partout kunnen laten zien.

Van een paar nummers kregen we onlangs de tekst in de mail. En er zijn ook foto’s, hoewel we die niet allemaal met 100% zekerheid aan een nummer kunnen koppelen. Maar dit is wat we weten:
5_Knal (even op de titel klikken voor de volledige tekst)


Hij doet proeven in das neue Chemielokal
7. Bezemdans

Vegen
![]() In de liefde niet bedreven |
||
![]() Vrouwenlist in ieder ledikant |
![]() Kareltje in de greep van het onderwijs |
![]() Titel onbekend |
![]() Titel onbekend |
![]() Titel onbekend |
![]() Titel onbekend |
![]() Titel onbekend |
In diezelfde week, op 20 december om precies te zijn, werd ook nog een culturele middag gehouden. En dat alles op het gloednieuwe toneel van de aula.
1973
Het is al weer even geleden dat we van een betrokken lezer het volledige draaiboek van het Cabaret Leefbaarheid ontvingen, dat gespeeld werd in de aula op 20, 21, 22, 23 en 25 februari van dit jaar. Dat cabaret was een uitwerking van de liedjes en sketches die een jaar eerder in een werkweek gemaakt waren.
En nog mooier, we kregen er ook de geluidsopnames bij die toen gemaakt zijn. Uiteraard moet u zelf de beelden weer in uw herinnering oproepen, of als dat niet lukt, er maar nieuwe beelden bij bedenken. En hoort u een onvertogen woord of wordt er in uw 21e eeuwse ogen een deel van de wereldbevolking beledigd, oordeel dan mild en bedenk dat u naar de woke jeugd van toen luistert.
Het programma luidde als volgt:
Hooggeëerd publiek (geen opname gevonden)
1. Puingeluiden
2. Intro – Dag lieve wereld
3. Vandaag de dag
4. Repeteersketch 1
5. Forum
6. Kleine mensjes + lied Wij zijn er nu
7. Repeteersketch 2
8. Het heilig rijwiel
9. Afstand
10. Het kleine meisje
11. Hé Jan Publiek
12. Groene Zeep
13. Bah – Bourrée – Zo
14. Big spender
15. Bah
16. Pius X levenslied
17. Gevangenis (geen opname gevonden)
18. De kruidenfluiter
19. Klein Amerikaans
20. Repeteersketch 3
21. Spuitbussen + Spuitbussenlied
PAUZE
22. E.O. programma
Inleiding
23. E.O. Quiz: 3×1=1
24. Journaal
25. E.O Jezus’Jeugd
26. E.O. Epiloog
27. Repeteersketch 4
28. Boem, vreselijk
29. Het Onze Auto
30. Amsterdam, die grote stad
31. Rosalien
32. Het politieke bouwpakket
33. Mijnheer Drees
34. Ach, wereldje
35. Waarom houden wij de negers dom?
36. Vuilverruilsketch
37. Exit
38. Repeteersketch 5 (geen opname gevonden)
39. Willem Jonker: Mag ik nu even iets zeggen?
40. Rector Ed Koster: Speech
























Volgens mij eindexamenjaar 1971 was een geweldig cabaret (ik zat in de brugklas) met sketches als “ik kwam uit Suriname”, een musicallied “Groene Zeep” (schrobbeschrobbe) en een zwoele cancan-dans van geslaagde dames.
Geschreven door als ik me goed herinner o.a. leerlingen Keppy en Beck…?
Sexy Josje… speel een spelletje trefbal met mij…
Cabaret… melodie: The minute she walked down the street.
Het eerste cabaret was getiteld “JAN-JACOB”, ondertitel: Zolang-ie staat zingen we………!
Vond plaats in de feestweek in december 1971, te gelegenheid van de verhuizing naar het nieuwe schoolgebouw.
Er was ook nog een Culturele middag, op maandag 20 december, onderdeel van de feestweek.
Ik zal proberen de programma’s van beiden te uploaden.